Impreza, domowy seans filmowy, spotkanie ze znajomymi… Takie okazje aż proszą się o przekąski, które będziemy mogli w ich trakcie podjadać! Co jednak, gdy jesteśmy w trakcie diety – czy musimy całkowicie zrezygnować z tego typu jedzenia? Na szczęście na ratunek przychodzą zdrowe zamienniki! Zobacz kreatywne pomysły na to, jak przygotować zdrowe przekąski.

Chipsy z warzyw

Tradycyjne chipsy są chyba najpopularniejszą formą szybkiej przegryzki i królują na stole w trakcie niemal każdej imprezy. Niestety są też niezdrowe – smażone na głębokim tłuszczu, wysokokaloryczne, dodawane są do nich również składniki takie jak chociażby glutaminian sodu, substancje słodzące, duża zawartość soli czy barwniki i konserwanty. Jeśli jednak przygotujemy chipsy w domu, będziemy mieć kontrolę nad ich zawartością! Z czego można je zrobić? Np. z pokrojonych bardzo cienko (np. startych na dużej tarce) buraków, marchwi, batatów, pietruszki. Wystarczy lekko je posolić lub posypać przyprawą (np. sproszkowanym chili) i piec w piekarniku na blaszce – ok. 30-40 minut w 180 stopniach.

Dobrym pomysłem na zdrową przekąskę jest też przygotowanie chipsów z jarmużu. Ta  zielona roślina o charakterystycznych liściach ma właściwości antynowotworowe, wspomaga pracę układu naczyniowo-sercowego, jest zdrowa dla oczu i chroni przed wrzodami! Liście należy umyć i rozłożyć na blaszce, następnie delikatnie oprószyć solą i wstawić do piekarnika rozgrzanego do 190 stopni na ok. 15 minut.

Surowe warzywa z hummusem

Świetną przekąską będą też surowe warzywa pokrojone w słupki, np. chrupiąca marchewka, zielony ogórek, papryka. Warto przygotować do nich sos, pamiętając jednak o tym, że naszej diety nie będą wspierały z pewnością sosy na bazie majonezu czy śmietany. Ciekawym pomysłem na zdrowy zamiennik sosu jest za to przygotowanie domowego hummusu. Potrzebna będzie jedynie puszka ciecierzycy (będącej skarbnicą białka), łyżka pasty sezamowej tahini (pozytywnie wpływającej na poziom cholesterolu i ciśnienie krwi), a także łyżeczka oliwy z oliwek, opcjonalnie wody i przyprawy. Wszystko to blendujemy na gładką masę i… gotowe!

Dietetyczne koreczki

Koreczki to popularna forma przekąski – nie tylko świetnie smakuje, ale również dobrze wygląda na stole. Jak sprawić, by koreczki były nie tylko pyszne, ale też zdrowe i nie dostarczały za dużo kilokalorii? Wybrać zdrowe i lekkie składniki! Oto kilka pomysłów na to, co można nabić na wykałaczkę, aby uzyskać zdrowe koreczki:

  • grzanka z ciemnego pieczywa, lekki serek o niskiej zawartości tłuszczu i plasterek wędzonego łososia;
  • pomidorek koktajlowy, kawałek mozzarelli i listek bazylii;
  • plasterek cukinii, kawałek chudego mięsa, np. kurczaka gotowanego w wodzie i suszony pomidor (wcześniej odsączony z tłuszczu, jeśli był w zalewie).

Jak widać, pomysły na koreczki mogą być nieskończone – ogranicza nas tylko własna kreatywność! Warto jedynie pamiętać, aby wybierać niskokaloryczne, zdrowe składniki – dzięki nim będziemy mogli cieszyć się pysznymi przekąskami razem z innymi.