Zdrowie w czarnym ziarenku. Właściwości czarnuszki

Małe, czarne ziarenko Nielli stavii, czyli czarnuszki, zyskuje na coraz większej popularności i powoli na stałe wpisuje się w nasze codzienne posiłki. Na rynku dostępne są na szerszą skalę chleby z czarnuszką i oleje tłoczone z nasion. I jest to świetna wiadomość, ponieważ czarnuszka posiada wiele zdrowotnych właściwości i znajduje w kuchni naprawdę ciekawe zastosowanie! Co powinniśmy o niej wiedzieć i dlaczego rzeczywiście warto po nią sięgać?

Zdrowotne właściwości czarnuszki

Do najważniejszych składników odżywczych, jakie znajdują się w nasionach czarnuszki, należą m.in.:

  • biotyna – mająca zbawienny wpływ na włosy i paznokcie,
  • flawonoidy – o działaniu przeciwutleniającym i przeciwzapalnym,
  • sterole – które w sposób naturalny obniżają cholesterol,
  • kwasy omega-3 i omega-6 – odgrywające istotną rolę w procesie naszej przemiany materii,
  • tymochinon – związek o działaniu przeciwzapalnym, przeciwbólowym oraz antynowotworowym.

Warto podkreślić tu przede wszystkim funkcję tego ostatniego składnika, ponieważ tymochinon, poza wymienionymi wyżej właściwościami, ma pozytywny wpływ również na pracę wątroby i nerek, a także bierze udział w walce z wolnymi rodnikami!

Czarnuszka – dla kogo?

Ze względu na wszystkie lecznicze właściwości czarnuszki, sięgać po nią powinny przede wszystkim osoby zmagające się z różnego typu alergiami, kamieniami nerkowymi, wrzodami żołądka, a także osoby ze skłonnością do anemii oraz z chorobą nowotworową (lub po chemioterapii).

Czarnuszkę warto stosować również profilaktycznie! Codzienne dodawanie jej do chociażby sałatek czy smoothie, działa antygrzybiczo i antywirusowo, przeciwdziała również chorobom cywilizacyjnym. Ponadto czarnuszka reguluje poziom cukru we krwi oraz ma działanie antyhistaminowe. Dlatego też spożywać ją może, a nawet powinien, praktycznie każdy! Nie stwierdzono, aby czarnuszka miała działanie alergiczne czy powodowała nietolerancje pokarmowe, dlatego bez obaw może na stałe zagościć na naszych talerzach!

Jak włączyć czarnuszkę do codziennej diety?

Nasiona czarnuszki wykorzystywane są przede wszystkim jako:

  • dodatek do wypieków, np. chleba, bułek,
  • dodatek do sałatek warzywnych,
  • składnik dań mięsnych, a także dodatek do serów,
  • posypka do kanapek,
  • składnik smoothie i koktajli.

Już samo posypanie nasionami czarnuszki zwykłej, codziennej kanapki np. z serem i warzywami, doda nie tylko niezwykłego aromatu i poprawi walory smakowe i wizualne naszego śniadania, ale przede wszystkim pomoże dostarczyć organizmowi cennych składników!