Będąca jednym z najpopularniejszych w Polsce owoców gruszka, to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów! Dlatego też warto pamiętać o tym, aby była stałym składnikiem naszej codziennej diety. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na temat tych owoców? Jakie mają właściwości i zastosowanie? Jak w ciekawy sposób można wykorzystywać je w kuchni?

Właściwości zdrowotne gruszki

Gruszka to owoc, który z jednej strony zawiera ok. 60 kilokalorii na 100 g, z drugiej jednak ma niski indeks glikemiczny, więc nie powoduje nagłego wzrostu cukru. Zawiera również wiele składników odżywczych, dlatego warto włączać ją do diety, nawet jeśli próbujemy zrzucić nadprogramowe kilogramy.

Najważniejsze składniki odżywcze, jakie znajdziemy w gruszkach, to m.in. błonnik, jod, bor, kwas foliowy, magnez, miedź, mangan i potas. Warto wyróżnić tu zwłaszcza bor, który poprawia pracę mózgu oraz jod wpływający na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Gruszka to także prawdziwa skarbnica antyoksydantów, które wpływają na spowolnienie procesów starzenia organizmu. Gruszka pomaga również w zwalczeniu zapalenia dróg moczowych, a także przeciwdziała zatrzymaniu wody w organizmie. Obfituje również w witaminy: np. witaminę K (która m.in. wspomaga prawidłowe krzepnięcie krwi) oraz witaminę C (która wzmacnia odporność).

Gruszka – dla kogo?

Gruszki są hipoalergiczne, co oznacza, że nie powodują alergii i nietolerancji pokarmowych. Mogą być ponadto spożywane już przez małe dzieci – nawet od 6 miesiąca życia! Jedynym wyjątkiem są osoby, które mają problem ze schorzeniami dróg żółciowych. Gruszki mogą spowodować wzdęcia i bóle brzucha, wiec lepiej, aby osoby te spożywały je w formie gotowanej, a nie na surowo.

Pomysły na wykorzystanie gruszki w kuchni

Mało kto wie, że gruszka ma aż 60 odmian! W Polsce możemy wyróżnić odmiany letnie (np. tzw. lipcówka kolorowa czy popularna klapsa), jesienne (np. lukasówka) oraz zimowe (np. General Leclerk, Uta). Warto dobrze dobrać konkretną odmianę do naszych potrzeb – np. te bardziej miękkie nadawać się będą do deserów, a twardsze do jedzenia na surowo.

Co ciekawe, gruszki świetnie nadają się także jako składnik wielu dań. W kreatywny sposób można je wykorzystać do:

  • mięs,
  • sałatek warzywnych (np. typu feta lub sałatki z gorgonzolą, rukolą i orzechami),
  • muesli, owsianek, granoli,
  • deserów i kompotów,
  • przekąsek, np. w połączeniu z serami pleśniowymi.

Słodki i delikatny smak gruszki to doskonała baza do różnych dań, zarówno tych wytrawnych, jak i słodkich, dlatego włączenie jej do diety nie powinno być niczym trudnym. Jeśli nie ma przeciwskazań (np. wspomniane wcześniej schorzenia dróg żółciowych), warto jeść je także jak najczęściej na surowo, ponieważ to w tej formie zawierać będą najwięcej witamin – zwłaszcza w sezonie!