Dlaczego warto włączyć paprykę do codziennej diety?

Niskokaloryczna papryka, zawierająca w sobie bogactwo różnych witamin i składników odżywczych, jest idealna zarówno dla tych, którzy próbują za pomocą diety zmniejszyć masę ciała, jak i wszystkich tych, którzy dbają o zdrowe odżywianie. Idealnie nadaje się zarówno do jedzenia na surowo, jak i do grillowania, gotowania i pieczenia. Co jeszcze warto wiedzieć o tym warzywie?

Odmiany papryki

Najpopularniejszym rodzajem papryki, dostępnym w naszych sklepach przez cały rok, jest Bell – słodka papryka występująca w różnych kolorach, przede wszystkim czerwonym, żółtym i zielonym. Jest ona idealna do jedzenia na surowo, w sałatkach i na kanapce, nadaje się również do gotowania. Popularne ostre odmiany papryki to natomiast chilli, jalapeno, habanero czy cayenne. Warto wiedzieć, że stopień pikantności papryki opisywana jest za pomocą uśrednionej skali Scoville’a. Ostre odmiany dodaje się do dań takich jak np. mięsa, gulasze czy potrawki – raczej w niewielkich ilościach! Często występują w postaci suszonej lub sproszkowanej i używane są jako przyprawy, dodające posiłkom wspaniałego smaku i aromatu. Co ciekawe, sproszkowaną papryczkę chilli dodaje się nie tylko do dań wytrawnych, ale także do ciast, np. często do czekoladowego brownie.

Papryka – bogactwo witamin i minerałów

Papryka bogata jest przede wszystkim w:

  • witaminę C – będącą przeciwutleniaczem, odpowiedzialną za odporność organizmu, a także wpływającą pozytywnie na wzmocnienie zębów i dziąseł oraz pomagającą w gojeniu się ran;
  • witamina A – niezbędną do prawidłowej pracy narządów wzroku, wzmacniającą układ immunologiczny;
  • witamina E – o właściwościach antyoksydacyjnych;
  • beta-karoten – również wpływający na odporność, a także mający pozytywny wpływ na kondycję skóry i zdrowie oczu;
  • potas – odpowiedzialny za prawidłowe ciśnienie, pracę nerek oraz gospodarkę wodno-elektrolitową;
  • wapń – będący podstawą tkanki łącznej, a także zdrowych zębów i kości.

Na co więc pozytywnie będzie wpływać regularne spożywanie papryki? Przede wszystkim na odporność, prawidłowe ciśnienie krwi oraz układ krążenia. Co więcej, znajdujące się w papryce polifenole mogą przyczynić się do opóźnienia procesu starzenia się, ponieważ usuwają wolne rodniki!

Ponadto w papryce znajdują się flawonoidy – przeciwutleniacze o silnym działaniu przeciwnowotworowym. Nie tylko są one wsparciem w procesie leczenia nowotworów i przy chemioterapii, ale również mają działanie profilaktyczne! Warto też wiedzieć, że ostre odmiany papryki, np. popularna papryczka chilli, zawiera też kapsaicynę, wspomagającą proces trawienia, rozgrzewającą, mającą silne działanie przeciwzapalne i antynowotworowe. Te argumenty chyba w zupełności wystarczą, żeby na dobre zaprzyjaźnić się z papryką i na stałe włączyć ją do swojej diety!