Imbir popularny jest głównie w Azji (uprawiany jest tam od ponad 3000 lat!), gdzie stosowany jest jako składnik wielu dań. Coraz częściej pojawia się także na naszych stołach – co wychodzi nam na zdrowie, ponieważ bogactwo składników odżywczych zawartych w nim sprawia, że nazywany jest naturalnym antybiotykiem! Co warto o nim wiedzieć?

Bogactwo składników odżywczych w imbirze

Imbir ma około 80 kilokalorii w 100 g. Śmiało po niego sięgać mogą osoby na dietach odchudzających, ponieważ imbir oczyszcza organizm oraz pobudza proces spalania tkanki tłuszczowej, a jednocześnie hamuje apetyt. Jest bogaty w witaminę C, niacynę, kwas foliowy, a także tiaminę, ryboflawinę i minerały: potas, fosfor, sód i wapń. Zawarte w jego olejku eterycznym zingiberol, gingerol i zinferon odpowiedzialne są za słodki-gorzki smak i zapach. Ponadto substancje te mają również właściwości zdrowotne. Lista cudownych właściwości imbiru jest długa, warto jednak podkreślić jego cudowne działanie na:

  • przeziębienia i infekcje wirusowe,
  • stany zapalne,
  • bóle stawów i mięśni,
  • mdłości,
  • krążenie krwi,
  • rozgrzanie organizmu,
  • ból gardła,
  • trawienie,
  • bóle brzucha, w tym menstruacyjne,
  • nieświeży oddech.

Wszystko to sprawia, że imbir polecany jest głównie przy przeziębieniach i grypie, a także profilaktycznie w okresie jesienno-zimowym. Imbir powinien być również stosowany przez osoby z problemami z cholesterolem.

Uwaga! Należy unikać imbiru, jeśli cierpimy na chorobę przewodu pokarmowego, np. wrzody żołądka lub refluks żołądka! Warto też wiedzieć, że imbir zwiększa przepływ krwi. Jego spożywanie powinny ograniczyć osoby z hemofilią oraz cierpiące na niedociśnienie lub nadciśnienie tętnicze, a także kobiety w ciąży i karmiące piersią.

Zastosowanie imbiru

Najprostszym sposobem wykorzystania świeżego imbiru w kuchni jest przygotowanie naparu. Plastry imbiru zalewa się gorącą wodą i pije, np. razem z miodem i cytryną. Taki napój każdego poranka nie tylko rozkręci metabolizm i pobudzi do działania, ale również wspomoże nasz układ odpornościowy, zwłaszcza jesienią i zimą! Gdzie jeszcze możemy wykorzystać imbir? Ten sproszkowany – jako dodatek do ciast (jest popularnym składnikiem chociażby kojarzonej z gwiazdką przyprawy piernikowej) czy piwa, np. grzanego – nadaje wspaniałego aromatu, rozgrzewa, łagodzi bóle mięśni.

Warto również wiedzieć, jak przechowywać imbir. Najlepiej jest owinąć korzeń papierowym ręcznikiem i zostawić w lodówce. Tuż przed użyciem można obrać imbir, np. małym nożykiem lub wyskrobać skórkę łyżeczką, możemy też zetrzeć go na tarce. Bez wątpienia jednak zawsze warto mieć go pod ręką w kuchni!